15.11.2014

Toivepostaus - Raskausdiabetes

Sain lukijalta toiveen kirjoittaa enemmän raskausdiabeteksestä. Yritän parhaani mukaan kertoa siitä.
Itse en koe kuuluvani niihin jolla sitä on.

Ennenku raskausdiabetes todetaan mennään sokerirasitukseen. Olet syömättä 10-12h ja heti aamulla labraan. Siellä otetaan ensin verikoe joka kertoo paastoarvon. Kun verikoe on otettu saat juotavaksi sokerilitkun (todella pahaa minun mielestäni ja vaikea saada alas). Sitten odotat tunnin ja menet ottamaan toisen verikokeen. Ja siitä vielä toinen tunti ja kolmas verikoe. Sitten pääset pois ja menet tottakai syömään koska nälkä on valtava :D.

Ensimmäinen arvo kuuluu olla alle: 5,3 (Minulla se oli juuri tuo 5,3 ja jos se on edes just tuolla rajalla se lasketaan raskausdiabetekseksi.

Toinen arvo kuuluu olla alle: 10,0 (Minulla se oli 9,5)

Kolmas arvo kuuluu olla alle: 8,6 (Minulla tämäkin oli juuri rajalla, eli 8,6)

Eli kahden arvon mukaan minulla on raskausdiabetes.

Nämä vastaukset tulee seuraavana päivänä neuvolaan ja kuulet ne joko heti sieltä tai seuraavana neuvolakerralla. 
Kun menin neuvolaan sain mukaani kotiin sokerimittarin jolla minun pitää seurata sokeriarvojani koko raskauden aikana loppuun asti.

Ensimmäisenä viikkona mittaan sokerin silleen että 4 aamua ennen aamupalaa ja tunti aamupalan jälkeen. Ennen ateriaa sokeriarvon kuuluu olla alle 5,5. Ja tunti ruokailun jälkeen alle 7,8.

Toisena viikkona minun tarvitsee valita yksi päivä jolloin mittaan verensokerin ennen aamupalaa ja tunti sen jälkeen, ennen lounasta ja tunti sen jälkeen, ennen illalista ja tunti sen jälkeen ja sama juttu vielä iltapalan kanssa.

Kolmantena viikkona teen 8 eri mittausta, esim. Ma ennen ja jälkeen aamiaisen, ti ennen ja jälkeen lounaan, ke ennen ja jälkeen päivällisen jne...

Sitten aloitan taas ensimmäisestä viikosta. Eli aika helppoa minulla, kun arvot olivat hyvät, on niitä jotka joutuu kokoajan tai ainaki useammin mittaamaan. 

Minulla ei ole arvo kertaakaan menny yli rajan nyt kotimittauksella. Siksi en koe kuuluvani näihin radi ihmisiin. Minulla oli sama juttu Saran raskauden kanssa, ei kertaakaan ylittyny.
Tuntuu todella hölmöltä mitata juuri tämän takia. 

Sain myös mahdollisuuden käydä juttelemassa ravitsemusterapeutin kanssa siitä miten kuuluisi syödä että arvot pysyvät hyvänä. En mennyt sinne Sarankaa enkä nytkään. Sanoin että voin mennä sitten jos arvot nousee yli rajan ja koen tarvitsevani sitä. Tällä hetkellä en tarvitse.

Olen lukenut että jos arvot nousevat yli rajan kotimittauksella joutuu aloittamaan lääkityksen joko tabletteilla tai insuliinihoidoilla.
Luin myös että jos rasituksessa on 2-3 arvoa yli rajan on 40-60% riskiä sairastua 2 diabetekseen myöhemmin elämässä. Riski sairastua myöhemmin on kans jos on raskauden aikana joutunu ottamaan insuliinia, jos suvussa on diabetestä tai jos on ylipainoa. Tähän voi itse vaikuttaa syömällä terveellisesti, laihduttaa(jos on ylipainoa) ja liikkua paljon.

En ole vähentänyt herkkuja tai muita rasvaisia ruokia, olen syönnyt niinkun aina ennenkin ja silti arvot pysyneet hyvinä. Eli minun mielestäni tämä radi ei vaikuta mitenkään mun raskauteen, ihan normaalisti elän. Toivon kans että tämä jatkuu näin. Mutta JOS sattuis menemään niin että arvot nousee ja ylittää rajan niin alan tottakai katsoa syömisiäni ja liikkumaan vielä enemmän, että saisin arvot takas normiksi. En halua synnyttää isoo vauvaa :D niinkun on riskinä.

Toivottavasti lukijani sai vastauksensa kysymykseensä, toki saa esittää lisäkysymyksiä joihin vastaan mielelläni tietemäni mukaan.

Kiitos!




- Diana

1 kommentti:

  1. Mukava kun tartuit juttutoiveeseen, mielenkiintoinen postaus - kiitos! :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentista <3