28.7.2015

Sara puhuu

Saralla on ikää nyt 1v9kk8päivää. On ollut hidas sanojen ja lauseiden kanssa, tai mun mielestä hidas koska Julia alkoi aikaisin puhumaan. 
Vähän aikaa sitten tuli vielä vain muutama sana kuten esim; mamma, pappa, ocka (docka), kissa, haua, dicka(dricka), mopo, tippa, ulia(julia) Wilja(William), popo, mat jne..
Ja ainoo lause oli "vart for pappa" Eli "minne isä meni".
Tämän viimeisen kuukauden sisällä hän on alkanut puhumaan kunnolla, ihan kun olisi pantanut näitä sanoja ja lauseita ja nyt vasta alkaa käyttää niitä. Koska puhuu tosi hyvin ja häntä ymmärtää hyvin ja hän osaa hyvin kertoa mitä haluaa, tai mitä joku teki jne.
Hän tulee kertomaan jos Julia kiusaa, "Julia är dum med mej".
Yllätyin kans yks päivä kun leikki muumitalolla ja selitti itsekseen "Opp i huset".


Tämä on niin outoa mutta samalla niiiin ihanaa! Ihan kun hän olisi nyt kans oppinu ymmärtämään, tai sitten olen vasta nyt tajunnut että tottakai hän ymmärtää mitä hänelle puhutaan. Minä tyhmä luullu ettei oo ymmärtäny puhetta kunnolla koska ei ole itse puhunut.
Tänään kun hän ei oikein saannut unen päästä kiinni niin juteltiin siinä siitä miten kaikki muut on jo nukkumassa jo, "Julia nukkuu jo, William nukkuu jo, Mummo nukkuu jo, Jajja nukkuu jo ja Gufi nukkuu jo, Nyt Sarankin pitää alkaa nukkumaan".
Hän jotenki luuli että mummo, Jajja ja Gufi olivat vielä täällä koska kuuli tv:een. He siis kävivät tänään kahvilla.

Ihanaa myös seurata kun tytöt juttelevat toisilleen, Sara myös oppinu suomea Julialta ja jos Saralla on jtn mitä hän luulee että Julia aikoo ottaa häneltä hän huutaa Julialle "MINUN".

Tänään oli kans yks hyvä kohta kun syötiin ruokaa ja mies kävi hyssyttämässä Wiltsuu ja mä olin just syönny valmiiks ja otin nopeasti huikan miehen maidosta niin sara sano mulle "nej mamma" ja kun isi tuli takas pöytää niin selitti isille "mamma to pappas mjölk" :D Ihana pikkunen <3
Kyllä se elämä vähän helpottuu kun toinen jo osaa puhua, ehkä uhmakohtaukset vähenee nyt kun hän osaa selittää mitä haluaa.



Ps, Saran ihanin lause minkä osaa sanoa on " Älskar dig" <3


2 kommenttia:

Kiitos kommentista <3