18.12.2015

Esikoinen hoidossa - äiti kotona

Eduskunta oli tiistaina 15.12.15 päättänyt rajoittaa päivähoidossa olevien lasten hoitoaikaa osa-aikaiseksi, jos toinen vanhempi on kotona. 

Tämä ei vaikuta meidän elämään mitenkään, koska tulee voimaan vasta ensi vuonna syksyllä, Silloin meillä kaikki lapset on päiväkodissa ja minä ja isä töissä.
Tästä on ollut paljon keskustelua blogin puolella ja ymmärrän kaikkien kannat, mutta silti kuulun niihin ketkä laittaa esikoista päiväkotiin vaikka itse olen kotona kahden nuoremman kanssa.
Olin jo hakenu Julialle ja Saralle päiväkotipaikkaa ja olin menossa töihin, kunnes tulin raskaaksi ja aloin odottaa Williamia. Päätin jäädä kotiin kokonaan. Mutta päätin samalla että Julia voisi aloittaa päiväkodin, osa-aikasena. Eli hän on 2-3 pv/viikossa päiväkodissa. 
Tämä on meille todella hyvä juttu, Tytöt tappelee aika paljon keskenään, niin saavat vähän olla erillään. Julia pääsee leikkimään ikäistensä kanssa, niitä kun on kaveripiirissä vain 2, josta toista on samassa päiväkotiryhmässä nyt hänen kanssa ja toinen on kyllä kotona äitinsä kanssa, niin häntä näemme kyllä usein. Julia pääsee myös askartelemaan (Mä kun en kotona askartele lasten kanssa, koska inhoon sitä itse).  Sara haluaisin kans kovasti päiväkotiin, mikä on ymmärrettävää koska siellä on enemmän kavereita. Saralla ei ole oman ikäisiä kavereita paljon, tai olis mutta emme näe heitä usein. Mutta päätin kuitenki että saa olla kotona kunnes palaan työelämään. Williamilla ei tietenkään ole tarvetta päiväkotiin. 

Vaikka jäisin kotiin vielä moneksi vuodeksi ei haittaisi tuo päätös koska en laita lapseni päiväkotiin 5pv/vk koko päiväksi, eli se pieni aika viikossa riittäisi hyvin meille ja lapsilleni.

Mun mielestä on oikeasti harmi jos Julian päiväkotipaikka on joltain pois joka sitä oikeasti tarvitsee, en ole koskaan ajatellut asiaa niin ja jos en olisi 2kk päästä laittamassa kaikkia lapsiani päiväkotiin niin luultavasti ottaisin Julian takaisin kotiin, koska mua painaa nyt jo syyllisyys siitä että se olisi pois joltai toiselta jota sitä tarvitsee oikeasti. Mutta nyt en tule kuitenkaan näin tekemään. Julia jatkaa nyt 2kk kuten tähän asti että hänen paikka pysyy koska tämä on hyvä päiväkoti ja mua suoraan sanottua ketuttaa että siellä on täyttä enkä luultavasti tule saamaan Saraa ja Williamia samaan päiväkotiin, vaan joudun kuskaamaan ne toiselle puolelle kaupunkia toiseen päiväkotiin. Voisin siirtää kaikki kolme sinne mutta en tule näin tekemään koska jos Julia pysyy tässä missä nyt niin Sara ja William on jonossa sinne kokoajan, ja olisi tosi hyvä saada kaikki kolme tähän samaan missä Julia nyt on. 

Mutta siis, mun mielestä ei ole mitään väärää laittaa vanhempi lapsi päiväkotiin vaikka itse olisi kotona nuorempien kanssa, sehän on päivänselvää että vanhempi lapsi tarvitsee enemmän aktiviteettejä, kavereita, päiväkotirutineja, ja muuta sellaista joita ei täältä kotoa saa. Julia toki on siinä iässä että pääsisi kerhoon (täällä pitää olla 3v) Mutta minulla ei ole autoa käytössä niin en pääsisi viemään häntä sinne. Täällä on joku kirkon kerho joka on joka lauantai missä Julia on myös käynny. Mutta kerran viikossa 2h ei minun mielestä riitä.

Kerhojutun takia mua harmittaa ettei se "ikäraja" ole 2v koska Sara tykkäisi varmasti tosi paljon.

Pidänkö Juliaa päiväkodissa myös itseni takia? Kyllä! Saan itse hengähtää niinä päivinä kun Julia on pk:ssa. Juliahan ei nuku kotona päikkäreitä eli en saa päivällä yhtään omaa-aikaa kun hän on kotona. Ei se tietenkää aina haittaa, Julia katsoo kiltisti lastenohjelmia sen ajan kun muut lapset nukkuu. Mutta niinä päivinä kun hän on pk:ssa minä datailen (niinku nyt), siivoon mutta joskus tarvitsen myös unta. Eli nukun päikkärit samalla kun nuo pienemmät. Sitä en tee kun Julia on kotona.

Olen kans melko varma että Sarakin nauttii kun saa leikkiä rauhassa. Julia kun usein kiusaa häntä ja toisinpäin. Niin nyt Sara myös saa sitä omaa-aikaa. Tekee hyvää siskoksille olla erillään välillä. 

Haen lapsille kokopäivähoitoo 5pv/viikossa koska itse olen niin monta päivää viikossa töissä, joskus myös vklp eli silloin on vapaata keskellä viikkoa. Ja voin myöntää että tulen melko varmasti joskus viemään lapset niinä päivinä myös päiväkotiin ja tulla kotiin joko siivoamaan, nukkumaan tai hoitamaan asioita. Mutta usein ovat varmaan kotona kanssani myös silloin. Mutta jaksaakseni tarvitsen joskus omaa-aikaa. 
Lapset eivät ole olleet hoidossa nyt missään moneen kuukauteen. Silloin tällöin joku on tullut muutamaksi tunniksi hoitamaan niitä tänne kun meil on ollut menoa. Mutta eivät ole olleet yökylässä. Ollaan pärjätty, mutta välillä tekisi hyvää saada olla kahdestaan vaan. 
Mutta lapset itse jo pyytävät ja kysyvät milloin pääsisi yökylään milloin minnekkin. Itse en osaa siihen kysymykseen vastata... :/

Tässä minun mielipide tästä asiasta vaikka vähän sivutielle eksyinki :)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista <3